De wintertijd wat voor invloeden heeft dit op je lichaam?
De Wintertijd is in feite de normale tijd en deze duurt vijf maanden. Tijdens de zomertijd wordt er afgeweken van deze standaardtijd. Op de laatste zondag van oktober gaat de wintertijd in en op de laatste zondag van maart eindigt deze wintertijd weer.

De zomertijd is bedacht in 1977, in tijden van de oliecrisis, ingevoerd om energie te besparen.
Op zich een goed streven, maar men heeft er nooit rekening mee gehouden dat er zoiets bestond als onze biologische klok, oftewel het dag- en nachtritme.

Met onze biologische klok wordt het circadiaanse ritme bedoeld: het ritme van dag en nacht, het licht en donker zoals dit op aarde wordt bepaald door de zon.
Dit ritme van licht en donker heeft een enorme invloed op de productie van onze hormonen, neurotransmitters en de activiteiten van onze organen en daarmee op onze hele gezondheid en welbevinden.
Onze biologische klok speelt in op de verschillende ritmes van de natuur en zorgt ervoor dat de juiste dingen op het juiste moment gebeuren.
Overdag functioneert ons lichaam anders dan ’s nachts. Natuurlijke ritmes zitten diep in ons verankerd.

Het circadiaan ritme duurt ongeveer 24 uur.
Heel veel veranderingen die in planten en dieren dagelijks optreden, gebeuren ongeveer elke 24 uur.
Veel processen in ons lichaam hebben hun vaste momenten van pieken en dalen.
Deze onzichtbare processen in ons lichaam sturen wij in de war als we de klok opeens een uur vooruit of achteruit zetten.
Vooral vrouwen zijn daar gevoelig voor omdat onze gezondheid en vitaliteit zo bepaald worden door onze hormonen.

Wat kun je doen om te wennen aan de wisseling in de tijd?
Leef in het ritme van je biologische klok
Ben jij een vroege vogel of een nachtuil?
Leer te luisteren naar het ritme van jouw lichaam.
Wanneer is je energielevel hoog en wanneer is het laag?
Probeer je dag zo in te delen dat je actief bent als je energie hoog is en rustiger aan kunt doen als je energie laag is.
Wees je er ook van bewust dat er een ritme is in seizoenen; in de herfst en winter vraagt je lichaam je om het wat rustiger aan te doen in vergelijking met het voorjaar en de zomer.

Zorg voor voldoende slaap
Een volwassen persoon heeft tussen de 7 en de 9 uur slaap nodig per nacht.
Te weinig slaap heeft grote invloed op je gezondheid en energieniveau.
Als je problemen ondervind om in slaap te komen dan zou je een slaapritueel in kunnen voeren.
Een routine is lichamelijk en geestelijk goed voor de voorspelbaarheid, maar ook voor de herkenbaarheid. Je leert een routine herkennen en ons lichaam weet na een tijdje instinctief wanneer het tijd is om moe te worden.
Een goed boek, een ontspannen bad met Lavendel of het vernevelen van Lavendel en Wild Orange in een diffuser kan een fijne manier zijn om tot rust te komen.

Sta op met zoveel mogelijk licht
We hebben daglicht nodig om onze biologische klok goed te laten functioneren.
Probeer ‘s morgens, het liefst een uur na het opstaan, jezelf een dosis daglicht te geven van minimaal 15 minuten en dan bedoel ik echt buiten zijn.

Zorg elke dag voor voldoende daglicht
Slaapproblemen zijn vaak het gevolg van te weinig daglicht overdag.
Vul onvoldoende daglicht aan met
Vitamine D3, eigenlijk een hormoon, kan vrijwel alleen worden aangemaakt in de huid bij voldoende zonlicht.
Je kunt met vitamine D3 niet je dag- en nachtritme herstellen maar er wel voor zorgen dat je het gebrek aan voldoende daglicht kunt aanvullen.

Vermijd zoveel mogelijk energieboosters zoals koffie en zoetigheid
Los van je circadiaanse ritme vraagt je lichaam om échte voeding: uit de natuur en onbewerkt. Probeer je energieniveau bij een natuurlijke dip niet omhoog te krikken met onnatuurlijke energieboosters zoals koffie, energiedranken of allerlei zoetigheid.
De metabolische blend Smart & Sassy van doTerra is ontwikkeld en samengesteld om de eetlust tussen de maaltijden te helpen beheersen.
Smart & Sassy, een gepatenteerde mix van grapefruit, citroen, pepermunt, gember en kaneel, is een smaakvolle toevoeging aan elk drankje of dessert.
Als je je natuurlijke ritme gaat herstellen zal je merken dat je steeds minder energiedips krijgt en deze oppeppers minder nodig hebt.


Nog geen reacties.

Geef een reactie